A város közlekedésének megújításához átfogó stratégiára, fenntartható mobilitási tervre van szükség, hangzott el az új siófoki civil platform, a SióKör összejövetelén. Siófok közúti forgalma a nyári hónapokban és a frekventált időzónákban nagyvárosi forgalommal vetekszik.

Szakértői szemmel a várost közlekedési szempontból túlkereslet jellemzi, ami megfojtja a települést. Célzott forgalommenedzsmentre, jól szervezett parkolási rendszerre, az egyéni autós közlekedés csökkentése érdekében pedig a gyalogos, a kerékpáros és a helyi turisztikai célú közlekedés reformjára van szükség ahhoz, hogy Siófok élhető városként működhessen a nyári csúcsszezonban és a kevésbé forgalmas hónapokban egyaránt.

Ekés András, a fenntartható közlekedés mellett elkötelezett Mobilissimus Kft. ügyvezetője számolt be arról, miként hangolták át a helyi buszközlekedést az önkormányzat megbízásából. Mint mondta, a buszos tömegközlekedés újratervezése kis lépésnek hat, ugyanakkor hosszú évek elmaradását igyekszik behozni. A naponta megélt közlekedési anomáliákra ellenben csekély hatást gyakorolhat mindaddig, amíg nem következnek be átfogó változtatások a helyi közlekedésben.

Ezen a téren Siófok évtizedes, megoldatlan problémákat görget maga előtt. Nincsenek a városközponttól távolabb eső nagy parkolók, ahonnan a Balatonhoz érkezők autó nélkül juthatnának le a parti területekre, nincsenek transzferbuszok, amik alternatívát jelentenének az autós közlekedésre és egyelőre az egyes tömegközlekedési eszközök összhangja sincs kialakítva. A helyi járatos buszok sokáig a tavaszi, őszi, téli menetrend szerint járnak és július 17-én tértek át a nyári menetrendre. Eközben a vonatok június közepe óta a nyári menetrend szerint közlekednek.

Siófokon részben azért nem lehet közlekedni, mert a meglévő gépkocsipark és az a többlet, amit a nagy számban és folyamatosan forgalomba kerülő autók tesznek ki, sokkal több, mint amit a város közúthálózata el tud viselni. Ezért is fontos, hogy miként pozicionáljuk a helyi autóbuszos közlekedést és abban milyen szolgáltatást nyújtunk. Ha ez egy vonzó, komfortos szolgáltatás, amiről az utas tudja, hogy megbízható menetrenddel közlekedik, és ennek köszönhetően egy forgalmas nyári napon nem kell autóba ülnie és parkolóhelyet keresnie a parton, akkor szívesen választja a tömegközlekedést az autózás helyett

– emelte ki a szakértő.

A ráncfelvarrott nyári buszos menetrend előnye, hogy a helyi buszok menetrendje igazodik a vonatokéhoz, a parti sávban Széplak és Sóstó irányába félóránként indulnak buszok este 9 óráig, azt követően pedig óránként lehet elérni a járatokat. Az igényfelmérések alapján a parti sávban közlekedő autóbuszok a Kiliti bevásárlóközpontok irányába is közlekednek. A Kiliti vonal menetrendje javul és mostantól Törekibe indul busz hétvégenként is.

A találkozó résztvevői szerint a mentrendi újítás mit sem ér, ha az utazók vagy a turisták, akik használnák a helyi járatos buszokat, nem tudnak arról, hogy azok mikor és merre közlekednek.

Dömpingszerű információ-áramoltatással el kell érni, hogy a vendégek zöme legalább a nyaralás alatt tömegközlekedjen, mert gyorsabb, kényelmesebb és csökkenti a városi autós forgalom nyomását – javasolták a SióKör tagjai, akik szerint a szállásadóknak is szerepet kellene vállalniuk a menetrendek terjesztésében.

Mintaváros lehetne Siófok, amelyik irányított parkolás menedzsmenttel és forgalomszabályozással megpróbálja ésszerűen rendbe tenni azt a terhelést, ami ma a város közlekedésére nehezedik – mondta Ekés András. 2015-óta több tanulmány is készült különböző megoldási javaslatokkal arra, hogy forgalomtechnikailag milyen változtatásokra volna szükség, a közlekedési káoszra ennek ellenére évek óta nincs megoldása a városnak. Ekés András szerint 6–9 hónap alatt, mintegy 30 millió forintból ki lehet dolgozni a város mobilitási tervét. A települések hamarosan pályázati támogatást nyerhetnek a fenntartható közlekedési stratégiájuk elkészítésére.

forrás: sonline.hu

nyitókép:csodalatosbalaton.hu